Інспекторам праці додали повноважень при перевірках українського бізнесу

Інспекторам праці додали повноважень при перевірках українського бізнесу

В уряді стверджують, що цей документ запроваджує нові підходи у відносинах держави і бізнесу. Зокрема, головним пріоритетом роботи інспекторів стане профілактична робота та консультування роботодавців.

 

Наприклад, з'являється можливість проведення свого роду «аудиту» виконання трудового законодавства (за бажанням роботодавця), а заходи впливу пропонується застосовувати тільки в разі, якщо роботодавець відмовляється усунути виявлені порушення законів про працю.

 

У той же час юристи, опитані UBR.ua, трохи інакше оцінюють можливості, які дає перевіряючим новий документ.

 

Що дає новий порядок

Правознавці вважають позитивним вже сам факт появи хоч-якого офіційного порядку, що регламентує дії інспекторів з праці після реорганізації Державної інспекції України з питань праці в Держслужбу. Так як бажання уряду вивести зарплати з «тіні» призвело до того, що інспектори Держпраці отримали неабиякі повноваження і тільки за два місяці 2017 року встигли провести понад 3,6 тис. Інспекцій, незважаючи на відсутність порядку їх проведення.

 

Заборона 1С: хто допоможе вести бухгалтерію українським підприємствам

Тепер інспектор може прийти на підприємство в наступних випадках:

 

за скаргою працівника про порушення відносно нього законів про працю;

за зверненням фізособи, відносно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

за рішенням керівника органу контролю з метою виявлення неоформлених працівників.

Також перевірка може проводиться за рішенням суду, з повідомленням правоохоронних органів або на підставі інформації Держстату, ГФС, Пенсійного фонду, профспілок.

 

«Підставою для перевірки тепер може бути інформація зі ЗМІ чи інших джерел, доступ до яких не обмежено законодавством. Фактично даний порядок дає інспектору можливість перевірити будь-якого суб'єкта без серйозних на те підстав, ґрунтуючись, в тому числі, і на анонімної інформації з інтернету », - розповіла UBR.ua юрист ЮФ« Кушнір, Яким'як і Партнери »Юлія Василенко.

 

Наприклад, захоче інспектор отримати якусь вигоду і опублікує в інтернеті анонімно інформацію, що підприємство «А» не оформляє офіційно співробітників. Ось і підстава для перевірки.

 

Як зазначає старший юрист Lavrynovych & Partners Law Firm Ольга Любунь, постанова №295 забороняє інспекторам праці розголошувати інформацію як про джерело скарги, так і про те, що перевірка проведена на підставі такої скарги. Дана заборона спрямований, серед іншого, на захист прав працівників.

 

За словами адвоката, партнера адвокатського об'єднання «АКТІО» Владислава Максимова, новий порядок містить спроби створити неконтрольовану корупційну можливість тиску на будь-який бізнес.

 

«Ніяких проблем із зарплатами в« конвертах »або з неоформленими працівниками ця постанова не вирішує. Воно лише створює нову неправову можливість для того, щоб «кошмарити» будь-який бізнес. І в будь-який час доби », - вважає Максимов.

 

Як свідчить п. 11 Порядку, інспектор всього лише за наявності посвідчення має право самостійно і в будь-який час доби, з урахуванням вимог законодавства про охорону праці, заходити в будь-які виробничі, службові, адміністративні приміщення об'єкта перевірки, в яких використовується наймана праця.

 

«Виходить, що такий Порядок відкриває доступ інспекторам до всіх приміщень об'єкта перевірки в будь-який робочий час, в тому числі до приміщень де можуть зберігатися копії фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, товари, обладнання, ноу-хау та інше. І при цьому Порядок дає право інспектору вести відео зйомку на підприємстві без обмежень », - зауважила Юлія Василенко.

 

Це, на думку юриста, створює ризики витоку конфіденційної інформації через інспекторів. Наприклад, як писав UBR.ua, були вже зафіксовані спроби рейдерства за участю інспекторів з праці.

 

Що треба знати про перевірки

Незважаючи на те, що інспектори праці можуть приходити в будь-який час доби, вони зобов'язані виконати ряд процедурних дій. Перш за все, пред'явити своє посвідчення уповноваженій особі об'єкта відвідування.

 

«Тому можна зробити висновок про те, що перевірочні дії обмежені часом роботи підприємства, а також присутністю на місці перевірки керівника юрособи чи іншого уповноваженої ним особи», - розповіли UBR.ua в Адвокатському бюро «Раків і партнери» Володимир Раков і Євген Дехтярев.

 

За словами юристів, хоча в постанові чітко не вказано, хто уповноважений перевіряти посвідчення контролера, це випливає з презумпції правомірності діяльності суб'єкта господарювання (ч. 7 ст. 4 закону «Про основні положення державного нагляду у сфері госпдіяльності»).

Треба пам'ятати, що перевіряти дотримання законодавства про працю можуть також працівники виконавчих органів місцевих рад (обласних центрів і рад об'єднаних територіальних громад). Але їх повноваження обмежені питаннями оформлення трудових відносин, своєчасної і повної оплати праці, дотримання мінімальних гарантій оплати праці.

 

Тим не менш, вони також повинні мати посвідчення, видані Держпраці відповідно до зразка, затвердженого Мінсоцполітики. Тоді ви будете знати, хто перед вами і що такий інспектор може перевіряти.

 

Причому інформація про посвідчення інспектора з праці має бути присутня в спеціальному реєстрі, який веде Держпраці, інакше посвідчення вважається недійсним. До речі, на момент підготовки матеріалу сайт Держпраці знаходиться в тестовому режимі, і необхідна інформація з цього питання на ньому відсутня.

 

«Тому перший час після вступу в силу постанови (до публікації форм на сійте Держпраці) інспекторів праці можна буде не допускати на об'єкт відвідування через неможливість упевнитися в дійсності службового посвідчення», - вважають в «Раків і партнери».

 

Як розповів UBR.ua радник АФ «Сергій Козьяков і Партнери» Віктор Компанієць, рішення про перевірку підлягає повідомної реєстрації Держпраці або його територіальним органом до початку його проведення.

 

«Можна рекомендувати при перевірці службового посвідчення додатково перевірити наявність такого посвідчення в реєстрі на сайті Держпраці, а також перевірити в органах Держпраці або виконавчих органах місцевих рад існування рішення про перевірку», - пояснив Компанієць.

 

За словами Ольги Любунь, підприємство може не допустити інспектора до перевірки в таких випадках:

 

у контролера немає посвідчення;

на офіційному сайті Держслужби з питань праці немає затверджених Мінсоцполітики форм службового посвідчення інспектора праці, акту, довідки, приписи, вимоги, а також переліку питань, що підлягають інспектуванню.

Це ж може служити підставою для оскарження результатів перевірки, крім спростування факту виявленого порушення.

 

«Також підприємство може не допустити інспектора, якщо термін інспекційної перевірки перевищив встановлені постановою № 295 терміни», - розповіла Любунь.

 

Порядком встановлено, що інспекційне відвідування або невиїзні інспектування не може перевищувати 10 робочих днів, для суб'єктів мікропідприємництва і малого підприємництва - два робочих дня.

 

Як розповів Віктор Компанієць, перевіряються можуть подавати письмові пояснення, зауваження про усунення порушень до акта або з приписом. А також вимагати від інспектора праці зробити запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу перевірок (який дуже бажано мати в компанії).

 

«Підприємство також має право вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або конфіденційну інформацію об'єкта відвідування і оскаржити неправомірні дії інспектора праці», - уточнив Віктор Компанієць.

 

Як уникнути покарання

При виявленні порушень законодавства про працю інспектор вносить припис і може вжити заходів до притягнення посадових осіб підприємства до відповідальності, встановленої законом.

 

«Важливою особливістю Порядку є п. 28, який передбачає, що в разі виконання приписи у встановлений у ньому строк, посадові особи підприємства не караються», - розповіла Юлія Василенко.

 

Але при виявленні неоформлених працівників, або неповної оплати праці (в тому числі зарплати нижче мінімальної) покарання підприємству загрожує в будь-якому випадку. Перевірки податківців також можуть стати причиною для майбутніх штрафів.

 

Чому білоруси не опускають ціни на українських заправках

«Постановою №295 вносяться зміни до постанови КМУ« Про порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення »(№ 509 від 17.07.2013), підставою накладення штрафу також визнаний акт документальної виїзної перевірки УКРІНФОРМ, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю », - розповіли в Адвокатському бюро« Раків і партнери ».

 

Новий порядок проведення перевірок з питань праці передбачає можливість оскаржити припис інспектора, звернувшись до його начальству зі скаргою. У такому випадку, якщо скарга на припис подана у встановлений законом термін (10 днів з дати отримання), його виконання тимчасово призупиняється.

 

«Скарга розглядається у 30-денний термін з дати його надходження, якщо інше не встановлено законом. За результатами розгляду скарг вимоги, приписи можуть бути скасовані повністю або в окремій частині », - розповів Віктор Компанієць.

 

Більш надійним юристи бачать спосіб скасувати саму постанову КМУ. Для чого, на їхню думку, є всі підстави.

http://ubr.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад