Як правильно відповідати на хитрі запитання рекрутерів

Щоб "зірвати маску", HR-менеджери використовують головоломки, нестандартні питання, задачки, ведуть бесіди на абстрактні теми. Як мінімум, представник компанії починає здалеку, викликаючи вашу довіру за допомогою досить загальних питань, поступово розкриваючи всі ваші карти. Розглянемо декілька проблематичних моментів співбесіди, - пише портал rabota.ua.
Самооцінка
Самооцінка - це те, що дає підстави для прогнозів щодо поведінки при майбутньому працевлаштуванні. Чи багато з нас правильно себе оцінює? Так і закінчуються невдалі співбесіди, коли рекрутер знає про нашу самооцінку більше, ніж ми самі.
Розповідь про успіхи показує, що вам подобається робити, на що ви звертаєте увагу, що викликає задоволення в роботі та житті. Труднощі при відповіді на питання "Які ваші досягнення?" говорять про те, що ви не вмієте зосереджуватися або виходити зі стресових ситуацій, навряд чи виконаєте роботу на необхідному рівні, або, як мінімум, занадто скромні.
Вероніка Луб'яна, HR-Generalist, CMS Group, г. Киев, ділиться своїм досвідом:
- Під час інтерв'ю претендентам бажано не перебільшувати свої здібності і в теж час не забувати про свої досягнення. Намагатися надавати детальну інформацію, при цьому уникаючи узагальнення.
Щоб структурувати промову та розкрити свій потенціал, шукач може використовувати у відповідях STAR-метод. Секрет рекомендованого підходу в дотриманні послідовності подачі інформації: "ситуація", "мета", "дія", "досягнутий результат". В таких умовах претендент наводить у приклад конкретні ситуації з професійного досвіду і не упускає важливих моментів. Адже минула поведінка є кращим провісником дій в майбутньому.
Відмова при влаштуванні на роботу
Кожному з нас хоча б раз доводилося або самому відмовлятися від пропонованої посади, або отримати відмову. Тому від вас чекають відповіді на питання "Чому це сталося?". Це дуже складне питання. Хороший ейчар порівняє те, що ви скажете, з тим, що зафіксовано в резюме. Те, що ви озвучите, покаже і вашу самооцінку, і справжній професійний досвід, і вміння робити висновки.
Ідеальний колектив
В описі майбутніх ідеальних колег акцент на професійних працівниках показує, що ви не боїтеся конкурентів, володієте досить високою самооцінкою і є лідером. Добре, якщо у вас є реальні успіхи та професійні навички, які ви зумієте продемонструвати. Якщо ви командний гравець, то, швидше за все, ви озвучите важливість згуртованого колективу. Для себе ейчар зробить позначку, що такому співробітникові, можливо, для вирішення завдань потрібні допомога з боку, підтримка та визнання колег.
- У моїй практиці були випадки, коли відповідаючи на питання, кандидат описував певну ситуацію, створюючи відчуття, що виходить за рамки нереальної події. Подібна манера розмови сприймається, як завчена проза. У подібній ситуації, доводиться виводити претендента на "чисту воду", попросивши розповісти цю ж історію, але вже з кінця і до самого початку. Людина, яка має на меті приховати\обдурити\прикрасити, не в силах перерахувати дії в хронологічному, зворотному порядку і упустить багато раніше озвучених деталей, - розповідає Вероніка Бортнік.
Реальні причини звільнень
Напевно, ви знаєте, яка відповідь прийнятніша на запитання "Чому ви звільнилися з минулого місця працевлаштування?" - відсутність перспектив розвитку.
Щоб зрозуміти, що по-справжньому рухає вами при зміні компаній, ейчари можуть поцікавитися вашим ставленням до змін, думкою щодо зміни місць інших співробітників, ніж ви керуєтеся при виборі компанії, які ви бачите плюси та мінуси в попередній роботі, у компанії в цілому, в роботодавцеві. Подібні питання змінюють акценти, з'являється відчуття, ніби ви ведете розмову про загальні принципи життя, ґрунтуючись на особистому досвіді. Неначе ви не говорите саме про вашу особистість. Це спонукає до більш щирих і спокійних відповідей.
- Брехня претендента може проявлятися в невербальній поведінці: темп мови, паузи, погляд, подих тощо. Вербально неправдива інформація зчитується легко - це ухильні відповіді, повторення одних і тих самих фраз, надмірне бажання переконати ейчара, непослідовність у твердженнях тощо, - розповідає Вероніка Луб'яна про способи отримання достовірної інформації.
Результат і процес
Якщо ви заявляєте, що орієнтовані на результат, значить, ваш труд можна оцінити в кількісних і якісних показниках. Найчастіше так говорять ті, чиї гонорари прямо залежать від результатів (топи і мідл, піарники, маркетологи, продажники, агенти з нерухомості та ін.). Багато хто впевнений, що орієнтація на результат більш вигідна. Однак не всі посади припускають зав'язку на результативності.
Орієнтація на процес передбачає виконання одноманітних або повторюваних дій. Такі співробітники воліють працювати за графіком, мати стабільну заробітну плату і є ідеальними кандидатами, наприклад, в бухгалтерії або для ділянок роботи, де потрібне виконання монотонної роботи при дотриманні якості процесу.
Ейчар може зрозуміти ваші пріоритети, виходячи з відповідей на питання "Яким чином ви шукаєте роботу?", "Чи спортивна ви людина?" і "Ваш найкращий відпочинок". Відповідаючи на перше запитання, орієнтований на результат співрозмовник розповість про ключових моментах, не вдаючись у подробиці. Орієнтований на процес опише всі кроки, починаючи від складання мотиваційного листа до особистих зустрічей з представниками компаній.
Відповідь націленого на результат кандидата в "спортивної" тематиці звучить так: "Так, я активно займаюся", а про відпустку він розповість, що хотів би побачити, які враження отримати, тобто кінцевий результат. Ті, хто більше націлений на процес, почнуть описувати, як саме вони займаються спортом або відпочивають.
Невелика порада від фахівця CMS Group:
- Під час співбесіди претендентам необхідно зібратися з думками, розслабитися, зайняти зручну позу, уважно слухати питання і відповідати на них прямо, говорити рівно і без односкладових відповідей.
Головоломки-тести
Якщо вам пропонують вирішити задачку або головоломку, залишайтеся спокійними та щирими.
Вероніка Бортнік вважає так:
- Звичайно ж, шаблонів "правильних" відповідей маса. Як то кажуть: "Гугл на допомогу". І в теж час, яку літературу претендент не вивчив би, які відповіді не озвучував би, якщо немає щирості в словах – все марно. Будьте багатослівні, посміхайтеся, забудьте про напругу і скутість, висловлюйте свої думки послідовно та без перебільшення.
Навіть якщо кандидат не справляється з вирішенням задачі або нестандартним питанням, на думку HR-фахівців, це не завжди погано.
- Все залежить від мети, яка стоїть перед ейчаром. Можу навести приклад, коли в обмежений час кандидата попросили пройти спеціальний тест для визначення необхідного набору знань. У завданні було 40 питань, але кандидат встиг відповісти лише на перші 32, - наводить простий приклад Вероніка Бортнік. - Хтось би засмутився, що він не вклався у відведений час. Та тільки при перевірці тесту, виявилося, що кожна відповідь даного кандидата від першого і тридцять другого була вірною. Про що це говорить? Одні претенденти поспішають відповісти на всі питання і при цьому допускають масу помилок. Інші ж проявляють скрупульозність, уважність, націленість на результат і, як результат, крок за кроком відповідають вірно. Як на мене, ідеальне поєднання якостей співробітника, чи не так? І, так, того кандидата, звичайно ж, взяли в команду і дали можливість проявити себе сповна!
Щоб перевірити компетенції шукача, часто використовують тестові завдання.
- За результатами виконання даної досить об'ємної роботи, перевіряється рівень професійних навичок претендента.
При виконанні тестового завдання роботодавець звертає величезну увагу не тільки на якість роботи, а й на дотримання термінів. Зривати дедлайни вже точно не рекомендую, в крайньому випадку, кандидату необхідно заздалегідь попереджати про виникнення форс-мажорів, - каже Вероніка Луб'яна про тестові завдання, як способі перевірити професійні компетенції шукача в її компанії.
Відносини з керівництвом
Всі питання, які вам задають, націлені на складання повного вашого портрета. І ваша відповідь на будь-яке запитання - яскравий штрих. Наприклад, вас можуть попросити охарактеризувати колишніх роботодавців, розповісти, наскільки цінні були співробітники для них, описати алгоритм того, як ви шукаєте точки контакту з керівниками та колегами і пр. Зміщення акцентів з особистості самого шукача на компанію знижує увагу відповідального. Тому він більш відкрито говорить на такі теми, і найчастіше його відповіді базуються на особистому досвіді. Так ейчари або керівники визначають тип начальника, з яким віддає перевагу працювати людина, цінні для нього якості керівників, життєві принципи шукача і те, чи зможуть знайти спільну мову майбутні колеги.
Резюме просте. Будьте собою. Уважно слухайте свого співрозмовника. Вдумуйтеся в почуте. "Читайте" його між рядків. Ви напевно зумієте коректно сказати правду і при цьому показати себе з хорошого боку.

www.rabota.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад